Hanoi en Halong bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van caroliengaatopreis - WaarBenJij.nu Hanoi en Halong bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van caroliengaatopreis - WaarBenJij.nu

Hanoi en Halong bay

Blijf op de hoogte en volg

31 Augustus 2012 | Vietnam, Hanoi

De busreis van Thakhek naar Vientiane begon goed. Ik zat ik de tuk tuk naar het busstation en onderweg kwamen we de bus tegen, waardoor de tuk tuk chauffeur de bus aanhield. Ik dacht dat ik nog wel tijd had om drinken en eten te kopen, niet dus. Wel fijn dat ik zo snel in de bus kon :D Rond 15.00 kwam ik aan in Vientiane, maar pas rond 18.00 in het hostel wat 10km verder op lag. De tuk tuks, die je van de bushalte naar het centrum brengt wacht net zo lang tot het propje vol zit. De bus rijdt dan rondjes rondom het stinkende bus station. In ieder geval genoeg te bekijken. Mooi hostel en gelijk wat mensen leren kennen om daarmee een hapje te gaan eten. Vervolgens nog kort met mama (en mieke op de achtergrond) gekletst. Ze konden mijn was doen en de volgende ochtend zou het om 10.00 klaar zijn. Ik hoopte maar dat dat ging werken. Die avond nog naar de markt geweest en gezellig gekletst. De volgende ochtend een beetje uitgeslapen en vervolgens wat gaan printen voor mijn Vietnam Visa. Lekker gerust en om 13.00 had ik een gratis ritje naar het vliegveld, in ruil voor een goede recentie van het hostel. Aangezien ik het hostel meer dan prima vond, vond ik dat een goede ruil! De vlucht was maar 1 uur, en ik heb daarvan 45 minuten geslapen. Ik ben tegenwoordig echt goed in slapen in het openbaar vervoer. Laten we hopen dat dat zo blijft, want dat is erg fijn! Aangekomen in Hanoi werd ik 10.0000 keer geroepen door taxi-chauffeurs maar gelukkig had ik gehoord dat de goedkoopste optie de shuttle bus was (voor 2 USD). Aangekomen in het hostel, kwam in Catherine (een meisje die ik nog vanuit Laos kende) tegen en zij ging samen met een vriendin van thuis, en een reismaatje naar Halong Bay (voor foto's moet ik jullie nog even naar google verwijzen). Ik besloot mee te gaan. De stad is echt enorm chaotisch. Bijzijn is meemaken, Bangkok is er echt niks bij. Overal scooters, nergens lijnen, veel kruispunten en bijna geen stoplichten. Die avond wat biertjes gedronken, mijn trip naar Halong Bay geboekt.De volgende ochtend vroeg op: om 8.00 werden we opgehaald. 3,5 uur in de bus en vervolgens even wachten voor we de boot op konden. De boot zag er uiteraard wat anders uit dan op de plaatjes, maar de lunch was erg lekker. Het begon erg gezellig en we gingen eerst naar een grot op 1 van de vele eilanden. Vervolgens naar een vissers-eilandje en kayakend rond de eilanden. Het uitzicht was adembenemend. Vervolgens mochten we van de boot springen, wat ik na lang wachten, twijfelen ook gedaan heb. (Van de 2e verdieping, waarschijnlijk zo'n 3 meter hoog!) Super leuk en stoer, wat een stoere dingen. TOTDAT ik mijzelf gingen douchen en muizen hoorden knagen... Ik dacht in het begin echt eventjes dat ik in een horror film was beland. Ik heb mijzelf gelukkig kunnen toepraten, want ik had geen internet. Ik besloot het muskieten net te gebruiken en oordopjes (want ook deze keer je zag ze niet maar hoorde ze weg) 3 biertjes verder en wat gezellig gekletst te hebben ben ik als een blok in slaap gevallen en heb ik in 1 keer doorgeslapen. Daarom was ik stiekem toch wel een beetje trots! De volgende dag gingen we van de boot af, om naar Cat Bao te gaan (een eiland) en daar eerst een trekking te doen van 2 uur. Mooi uitzicht en vervolgens gingen we naar het stadje om daar in te checken. Die middag heerlijk naar het strand gegaan (na een heerlijke lunch) en dat was echt fantastisch! Rond 17.00 werd het een echt familie-uitje voor de Vietnamese hier. Met kleine kinderen en oude mensen gingen ze met zijn alle de golven in. Voor de eerste keer zag ik Vietnamese lachen. De mensen zijn hier wel wat anders dan in Thailand of Laos. Ze lachen bijna niet en zien alleen maar geld in de touristen. Veel mensen op de boot (incl. wijzelf) hadden problemen. Er was een single of triple kamer beloof die niet bestond. Er was te veel betaald of je kreeg niet waarvoor je wel betaalde. Als je dan belde naar de tour operator, dan was je een leugenaar. Ik besloot dan ook maar snel daar niet mee te zitten, het was dan toch zo. Ook de mensen waar mee ik was waren niet heel sociaal. Alle 3 spraken ze Frans (uit Canada en Zwiterland) en dat deden ze blijkbaar wat liever dan ik dacht. Ze wisten dat ik het niet kon en na een paar keer vragen ben ik daar dan ook mee opgehouden en ben ik mijn eigen plan gaan trekken. Soms is het alleen reizen heerlijk, je doet gewoon waar je zelf zin in hebt. Die avond gegeten en vervolgens een heerlijke massage genomen waar ik wat jongens tegen kwam waarmee ik een biertje ging drinken. Toch weer op tijd naar bed, want om 8 uur werden we opgehaald. We gingen met de boot terug, waar 4 vrouwen van eind 40 in hun bikini op het dakterras van de boot lagen. Ze vertelden over de avond ervoor, waarbij de 1,500,000 Dong hadden opgemaakt, karaoke hadden gezongen en heel veel lol hadden. Het deed mij denken aan Sex and the city. Na de boot weer 3.5 terug in de bus. Ik was blij dat we terug waren en ik ontmoette al snel nieuwe leuke mensen die ENGELS spraken wat toch wel fijn is ;) Ik ga morgen niet veel doen, beetje stadje bekijken en zondag ga ik naar een oude hoofdstad, een tour deels op boot e.d. Maandag avond heb ik dan een nachtbus naar Hue (middel Vietnam). Ik kon hier wederom niet pinnen met mijn pinpas, dus ging ik samen met de tour agent, op scooter midden door Hanoi om mijn pas op te halen en te pinnen. Geweldig, want het was super mooi om ook dat meegemaakt te hebben! Ook ben ik nog naar de Night Market geweest waar ik eindelijk mijn eigen stokjes heb gekocht. Die wilde ik al kopen vanaf Thailand maar ik hoorde van iedereen dat ze goedkoper waren in Vietnam.

Vietnam is echt heel anders dan Laos. De mensen en ook het totaalbeeld, de mensen zijn echt een stuk meer welvarend dan in Laos. Maar daardoor zeker niet meer gelukkig. In tegendeel, in ieder geval wat ik tot nu toe zie! Ik ben blij dat ik nu niet meer vast zit op een boot en weer lekker mijn eigen plan kan trekken en dat ik niet meer hoef te slapen met mijn lieve vrienden : de muizen.

Voor jullie een fijn weekend, ik ga er in ieder geval heerlijk van genieten in deze chaotische, maar levende stad!

  • 31 Augustus 2012 - 21:48

    Noepie:

    Hoi moppie, je overwint al je angsten zo , maar doe niks waar je je niet goed bij voelt hè ! Na deze reis kun je overal slapen , ook met een paar muisjes op de achtergrond ! Jammer dat je reisgezelschap niet zo leuk was, maar ook dat kan gebeuren. Gelukkig ontmoet je veel meer aardige mensen. Benieuwd wat er in midden Vietnam te beleven is....leuk om die verschillen tussen landen, steden en platteland te ervaren. Waar het leuk is kun je langer blijven toch? Pas goed op jezelf, dikke kus, pap en mam.

  • 31 Augustus 2012 - 23:50

    Lins:

    Weer een super avontuur.. Door jou verhalen gaan mijn vakantiekriebels opspelen;) leuk leuk leuk! Op naar het midden en lekker relaxen tussendoor!! Laat muizen maar lekker daar hihi xxx <3

  • 01 September 2012 - 10:04

    Anja:

    Das toevallig, gisteren was je moeder nog bij mij op de koffie. Natuurlijk even over jou avonturen gehad. Ze vertelde me ook dat ze van de week met je heeft zitten Skypen. Wel tof dat het kan. En wat die muizen en die Frans sprekende mensen betreft, soms zit met mee en soms zit het tegen. Volgens mij zit het veel meer mee dan tegen. Je weet nu ook, dat na alle dieren die je tot nu toe meegemaakt hebt, dat muizen uiteindelijk zo erg niet zijn. En wat die Franstalige betreft, die zijn vrijwel altijd zo, een andere taal spreken doen ze niet, chauvinisme noemen dat. Ik ga de rommel opruimen van mijn verjaardag, en jij weer veel plezier de komende tijd!
    Gr. Anja.

  • 01 September 2012 - 15:31

    Roel Joosten:

    Leuk om je zo je spannende avonturen te kunne volgen.. Geniet ervan, leef je dromen.. xx

  • 04 September 2012 - 10:17

    Marthe:

    Ha Carolien,

    Jij maakt echt veel mee! Super leuk om weer een update van je te kunnen lezen!
    Heel veel plezier daar!! En ben ik benieuwd naar je foto's!

    XX Marthe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Reis Azie en Australie

Reizen is cool!

Recente Reisverslagen:

11 April 2013

Bye Bye, zwaai zwaai!

25 Maart 2013

In de wolken!

13 Maart 2013

Genieten, genieten en nog eens genieten

28 Februari 2013

Rotte eieren

22 Februari 2013

Paihai, Auckland en Hahei

Actief sinds 21 Juni 2012
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 16003

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 12 April 2013

Reis Azie en Australie

29 Augustus 2010 - 24 December 2010

Finland

Landen bezocht: