Bye Bye Vietnam, Good afternoon Combadia! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van caroliengaatopreis - WaarBenJij.nu Bye Bye Vietnam, Good afternoon Combadia! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van caroliengaatopreis - WaarBenJij.nu

Bye Bye Vietnam, Good afternoon Combadia!

Blijf op de hoogte en volg

16 September 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

In de bus richting Dalat, 2 Engelse meisjes tegen gekomen. Na een wat kortere busrit dan verwachten besloten we met zijn drieen een hotel te zoeken. Redelijk snel een hotel voor een leuke prijs gevonden! Die middag gingen we eerst lunchen (waarik een meisje uit de reeshof tegen kwam die mij herkende!)en naar het Crazyhouse. Wat voor doel het heeft weet ik niet? Maar het is een huis waar je door heen loopt met allerlei kleine hokjes, beesten kleine trapjes e.d. Erg leuk, totdat we om zo' n 5 meter hoogte over een smal en glad trappetje en enorm lage leuning (lees kniehoogte) het begon pijpenstelen te regenen. Erg handig! Gelukkig zonder kleerscheuren er vanaf gekomen en na wat leuke foto's en momenten terug naar het hotel gegaan. Helaas was ik vergeten mijn loopschoenen binnen te zetten dus dat kon ik wel vergeten. Die avond uit eten gegaan en samen met het Nederlandse meisje en een Engels meisje de tour voor de volgende dag geboekt. Die avond,heb ik de killing fiels gekeken. Een erg indrukwekkende film over de oorlog in Cambodja. Het is enorm koud in Dalat (nja, normale zomerse temperaturen voor Nederland, is wat ik hier nu koud vind, ik heb ook niet veel warme kleren bij! :() De volgende dag op tour gegaan en dat was echt geweldig. Samen met die twee meiden en de gids rond gereisd in Vietnam. Door de bergen met geweldige uitzichten en daarnaast ook veel stopts gemaakt: bij een silk farm (waar je van worm tot sjaal ziet), een krekelfarm (waar je ze ziet kruipen en ze vervolgens kan proeven, wat ik dus niet gedaan heb) maar ook een waterval (hiken op je birkenstocks is ook een nieuwe ervaring) gelunched bij een familie en vervolgens meer over de Vietnamese en Tribe cultuur te weten gekomen. Ik vergeet vast nog wat dingen, zoals een fruit les die we kregen. Het was echt heel erg interessant om te horen hoe het hier in Vietnam aan toe gaat. Als vrouw trouw je met ene man, waarna je bij de familie van je man intrekt. In de tribe, is het dan weer net andersom. De tribe was wel echt het meest indrukwekkend. Een klein huisje, waar ze met zijn tienen in leefden.De ouders (die beide enorm dronken waren van de rijstwijn, die wij ook moesten drinken uit het zelfde aangeknabbelde rietje, ook dat heb ik even aan mij voorbij laten gaan. Dan woonden er 2 dochters, 1 getrouwd van 42 (samen met man woonden ze dus daar) en zij had 8 kinderen. De andere dochter, nooit getrouwd maar had 4 kinderen. En de buurvrouw was nog op bezoek. De kinderen waren mooi, maar de volwassenen zagen er alles behalve goed uit. Geen een stukje tand was wit, de kleren waren zwart en de nagels eveneens. De opa/vader was niet helemaal 100%, hij wiebelde heel de tijd, stak zijn tong uit en bewoog meer als een aap dan als een mens. De oma was echt heel dronken, maar onddanks dat alles, zagen ze er wel gelukkig uit en moesten we veel lachen. Ze spraken geen Vietnamees, maar de gids (die een moeder uit de tribe had en een Vietnamese Vader) sprak de taal en kon dus vertalen voor ons in het Engels. Meest indrukwekkend vond ik nog dat ze gratis naar het ziekenhuis en school konden, maar van beide niet veel gebruik maken. Bevallen doen ze zelf, oma helpt gat boven de grond en doek over je benen zodat niemand iets ziet. Volgens hen gaat 99% van de bevallingen goed, maar met een vriendin als Lindsay weet je dat dat niet op de waarheid gebaseerd is. Toen ik vroeg waarom ze geen gebruik maken van het ziekenhuis was het antwoord simpel: je ligt naakt voor een mannelijke dokter en dat vinden ze niet gepast. Ook de school werd niet veel gebruikt door de kinderen, want die waren lui... Simpel weg ben je als tribe kind dus een beetje gedoemd om te volgen in de voetsporen van je ouders. Dronken in je huis zitten, de dieren die je hebt verzorgden en slachten en je rijstvelden bijhouden.
Na die avond nog bijgekletst te hebben over dit alles met die meiden, op tijd naar bed, de volgende ochtend vroeg naar Saigon! Na een lange busrit, met een hele rechte leuning aangekomen en ingecheckt. De steden lijken steeds drukker te worden, steeds meer scooters! Een goed hostel en samen met een meisje van het hostel wat rondgelopen en Indiaans gegeten. Was lekker en die avond rustig aan gedaan. De 2e dag ben ik gaan lunchen met een Engelse jongen die ik nog vanuit Chiang Mai kenden. Erg gezellig om bij te kletsen en vervolgens ricthting het independance palace en War museum gegaan. Beide erg indrukwekkend en schokkend! Die avond uit eten gegaan bij een Italiaans (oohja, voor als het nog niet is opgevallen, noodles en rijst zijn niet heeeel lekker meer en lekker wat drankjes gedaan in de stad. Veel bedelaars helaas. Naast het hostel zit een heerlijke smoothie bar waar ik voor 1 euro allerlei smoothier kon halen. Ik heb elke ochtend en avond wel een smoothie genomen! De 3e dag ging ik naar de Mekong Delta. Een boottrip, wat erg leuk was maar een beetje van het zelfde..haha ik begin erg verwend te raken aan alle dingen die ik zie. Traditionele muziek en kleding, een andere farm, fruit proeven, een kleine en grote boot, lunchen. Wel leuk waren de krokodillen die je kon voeren met een bamboe-hengel met een stuk vlees er aan. Erg gaaf om te horen hoe hard een bek van een krokodil dichtklapt. Die avond met mensen vanuit Nha Trang en diezelfde Engelse jongen wat gedronken en gegeten (dit keer Vietnamees!) en ook dat was erg gezellig. Niet al te laat naar bed, want de volgende dag werd ik om half 7 opgehaald om naar Phnom Penh (Cambodja) te gaan. Wat nog wel typerend
was voor Saigon, is dat tegen over het hostel was een begrafenis bezig. Ze doen dat hier 4 dagen lang met ontzettend harde muziek en dat 24 uur per dag. Als ik terug kwam van een trip, als ik naar bed ging en als ik opstond: de muziek stond aan en hard. Zelf met oordoppen kon je het enorm goed horen. Ook met die muziek kon ik slapen...
Na een grappige rit naar Cambodja (als enige buitenlander en geen Engels sprekende mensen in de bus) aangekomen in Phom Penh. Eerste indruk was niet heel goed, veel bedelende arme kinderen en mensen. Ze bleven je enorm lang aankijken, wat ik enorm lastig vond om weg te kijken. In de middag naar het Royal Palace gegaan en weesten shoppen in de markt. Vervolgens kort even bijgeslapen om vervolgens met wat mensen van het hostel naar de nightmarket te gaan. Verschillende kraampjes met eten (met Engelse vertaling, jeuh!) en vervolgens at je dat op een grote mat op. Tussen alle locals, want meesten buitenlanders lieten dit aan zich voorbij gaan. Jammer want het eten was lekker en goedkoop! Afglopen avond gekletst met de familie (Papa, mama, tom, manon en oma!) dat was erg gezellig en leuk om oma te zien.

Ondertussen is het aftellen voor Australie wel begonnen. Ik heb er zin in!

  • 16 September 2012 - 19:53

    Anke:

    Hallo Carolien,

    Al weer even geleden dat ik gereageerd heb, maar ik volg je trouw.
    Wat een indrukken en wat een verhalen. Ik lees wel dat je ondanks alles wat je ziet, toch nog steeds geniet en blijft open staan voor alle nieuwe dingen die op je pad komen.
    Is het mogelijk om al die indrukken zo snel te verwerken.
    Ik vind je wel stoer hoor, al die dingen die je onderneemt.
    Geniet er nog van .

    Groetjes van ons allemaal uit High-loon city.

  • 16 September 2012 - 20:47

    Joop Brands:

    Het is fascinerend jouw verslagen te lezen en nog meer respect voor je ogenschijnlijk gemak zoals je alles beleeft. Steeds iets nieuws beleven, ondergedompeld in de locale cultuur, echt kontakt met de locals; de dag duurt maar 24 uur !!!!
    Maak er een boek van en solliciteer naar een touroperator: "Caroline goes easy in the East"
    Oh ja vergeet geen aapje voor me mee te nemen.
    Nog veel reisplezier je oom Joop Brands(stik jaloers)

  • 16 September 2012 - 21:56

    Noepie:

    Hè mop, geweldig weer dat verhaal over die familie! Je maakt heel wat bijzondere dingen mee , en leert zo veel over andere culturen. Zo kunnen wij ook een beetje meegenieten!
    Stoer met die krekels en krokodil !
    Jammer dat we je niet konden zien op Skype, maar dat lukt volgende keer hopelijk wel.
    Dikke kus, pap en mam

  • 16 September 2012 - 22:01

    Anja:

    Wat een mooi verhaal weer om te lezen, vooral het deel over die tribe. Dan besteld je toch maar weer hoe goed we het hebben in Nederland. Geniet nog van je laatste dagen en Azië!

  • 17 September 2012 - 14:53

    Carina:

    Sprakeloos super trots op jou niet normaal!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Reis Azie en Australie

Reizen is cool!

Recente Reisverslagen:

11 April 2013

Bye Bye, zwaai zwaai!

25 Maart 2013

In de wolken!

13 Maart 2013

Genieten, genieten en nog eens genieten

28 Februari 2013

Rotte eieren

22 Februari 2013

Paihai, Auckland en Hahei

Actief sinds 21 Juni 2012
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 16008

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 12 April 2013

Reis Azie en Australie

29 Augustus 2010 - 24 December 2010

Finland

Landen bezocht: